Get Adobe Flash player
Start Wycieczki

Wycieczka do Berlina

Dnia 20 października 2018 roku uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Smolniku wzięli udział w wycieczce do Berlina. Było nas 19 uczniów klas: VI b i VI d wraz z opiekunami: p. Anną Bierłą i p. Katarzyną Janiszek. Celem wyjazdu było poznanie największych atrakcji stolicy Niemiec oraz kultury, zabytków i historii miasta. Poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społeczeństwa. Do wyjazdu zaprosiła nas p. Dorota Markowska – nauczycielka języka niemieckiego ze Szkoły Podstawowej w Pobiednej. Celem tego wyjazdu była również integracja uczniów szkół ze Smolnika i Pobiednej, wzajemne poznanie się i wspólna zabawa.

Wczesnym rankiem w sobotę o godzinie szóstej rozpoczęliśmy naszą podróż wraz z uczniami i opiekunami ze Szkoły Podstawowej w Pobiednej. Do Berlina dotarliśmy około dziesiątej i wjechaliśmy do niego aleją platanów. Nasze poznawanie miasta rozpoczęliśmy od Muru Berlińskiego. Zostało go 1300 m długości. Obecnie jest pięknie pomalowany i jest pamiątką okrutnej historii podziału kraju. Wykonaliśmy kilka pamiątkowych zdjęć i udaliśmy się do Muzeum Natury. Wchodząc zobaczyliśmy w ogromnej sali szkielety dinozaurów w rzeczywistych rozmiarach. Przechodząc z sali do sali poznawaliśmy budowę ziemi, zwierzęta zamieszkujące różne krainy geograficzne, skały i minerały, układ słoneczny i wiele innych ciekawostek. Wiele rzeczy można było doświadczyć pod warunkiem, że znało się język, ale nasi uczniowie pojechali również po to, aby go szkolić i ćwiczyć. Po obejrzeniu wystaw udaliśmy się na Plac Aleksandra, gdzie rozpoczęliśmy naszą pieszą wędrówkę ulicami Berlina. W pobliżu Alexanderplatz obejrzeliśmy  Berlińską Wieżę Telewizyjną sięgającą wysokości 368 metrów. Jest ona najwyższym budynkiem w Niemczech i czwartym co do wielkości wolnostojącym obiektem w Europie. Mogliśmy podziwiać Czerwony Ratusz wykonany z cegły z Lubania, fontannę Neptuna, muzea, kościoły. Dotarliśmy do Wyspy Muzeów – leżącej na rzece Sprewie w centrum Berlina, gdzie znajduje się jeden z najważniejszych kompleksów muzealnych świata, obejmujący: Muzeum im. Bodego, Muzeum Pergamońskie, Nowe Muzeum, Starą Galerię Narodową oraz  Stare Muzeum. Wzdłuż Alei Lipowej uważanej za jedną z najpiękniejszych ulic Berlina, oglądaliśmy Uniwersytet Humboldta, mijaliśmy ambasady, aż doszliśmy do Bramy Brandenburskiej. Udaliśmy się do Pomnika Pomordowanych Żydów Europy – pomnik ten upamiętnia zagładę Żydów podczas II wojny światowej. Pomnik zajmuje 19 tys. m² powierzchni. Jest to ogromna ilość betonowych bloków o różnej wysokości, nie podpisanych, tworzących labirynt, który robi wrażenie. Spacerując doszliśmy do najważniejszego budynku w Berlinie - gmachu parlamentu - Reichstagu . Następnym etapem naszej podróży było Muzeum Techniki, a po drodze mijaliśmy Kolumnę Zwycięstwa i wiele pięknych budowli. W Muzeum Techniki spędziliśmy dwie i pół godziny, ale cały dzień w nim to za mało. Na każdym piętrze znajdowały się pomieszczenia, w których można było poznać historię różnych wynalazków: papieru, tkactwa, komputera, rzemiosła, telewizji, dźwięku, samolotów, motoryzacji, pociągów i wielu wielu innych. Na zakończenie naszej wycieczki mogliśmy podziwiać stolicę Niemiec wieczorową porą. Plac Poczdamski – jeden z największych i najruchliwszych placów w centralnym Berlinie. Pięknie oświetlony i kolorowy, z nowoczesnymi budynkami banków, korporacji i innych instytucji.

Do domu dotarliśmy około godziny 23. Trochę zmęczeni, ale jednak bardzo zadowoleni. Poznaliśmy inną kulturę, posłuchaliśmy języka na żywo, zobaczyliśmy wiele nowych zabytków. Podróże kształcą nas i wzbogacają, rozbudzają naszą ciekawość świata, a poznawanie historii na żywo pozostanie nam na długo w pamięci. Za możliwość wyjazdu i doświadczanie tej podróży dziękujemy p. Beacie Czeczot oraz p. Dorocie Markowskiej.